Alza.cz provozuje svůj centrální sklad pro Česko a Slovensko v areálu VGP Počernice, kam se přesunula z pražských Holešovic, od roku 2010. Do haly s plochou 6000 m2 se tehdy přestěhoval v první fázi příjem zboží a teprve po vánoční sezoně 2010 se rozběhl běžný provoz. V roce 2011 se sklad dále rozšířil do celé budovy, jejíž rozloha je 10 tisíc m2. Sklad do určité míry vychází z původního uspořádání, jež je poplatné velmi dynamickému růstu společnosti. Ta je tak nucena své sklady každoročně významně rozšiřovat, navíc za plného provozu.

Aktuálně má firma 32 prodejen v Česku, 10 na Slovensku a do konce roku jsou v plánu další. Vlajkovými loděmi pobočkové sítě Alza.cz jsou showroomy v Praze a Bratislavě. Kromě osobního vyzvednutí zboží v prodejní síti firma v letošním roce zavedla nový způsob doručení prostřednictvím AlzaBoxů - výdejních skříněk. Aktuálně provozuje v Praze a okolí 22 těchto automatických výdejních míst a do konce roku počítá s dalším rozšiřováním. Novinkou letošního roku je také služba "Nejvýhodnější doručení", kdy firma zákazníkovi sama vybere nejvýhodnější způsob dopravy zboží a dodá jej do druhého dne. Mimo jiné také nabízí službu AlzaDrive, která zákazníkům umožňuje vyzvednout zboží v Počernicích, aniž by museli vystoupit ze svého auta, a AlzaExpres, což je rychlé odpolední a večerní doručování zboží pro Prahu a okolí.

Firma letos nově rozšířila své obchodní aktivity do 26 zemí Evropy. "Expanze do zahraničí je dalším logickým krokem v rozvoji společnosti. Využijeme našich nejsilnějších stránek, jako je skvěle zpracovaný e-shop, široká nabídka okamžitě dostupného zboží a vyladěné logistické procesy, které jsou naší chloubou a pomohly nám vydobýt si dominantní postavení na českém trhu," říká místopředseda představenstva Tomáš Havryluk.

POSTUPNÉ ROZŠIŘOVÁNÍ SKLADU

Alza.cz se v roce 2013 rozhodla rozšířit sklad formou vestavby dvou mezaninů v části haly. Více než třetinu plochy skladu, zhruba 4500 m2, dnes vyplňuje vestavěná dvoupatrová plošina, která celkovou skladovou plochu rozšiřuje o dalších 9000 m2. Od začátku loňského listopadu se tak sklad výrazně rozšířil o dvě nadzemní podlaží, ve kterých se nachází sklad malých a středních produktů.

Vestavba mezaninů proběhla v Alza.cz ve dvou fázích. Před loňskou vánoční sezonou vyrostla dvoupatrová vestavba nad zhruba 3500 m2 skladovací plochy. Protože přestavba probíhala za provozu, zhruba 1000 m2 nejvytíženější části skladu nebylo možné přestavět. Právě na tento prostor tak došlo až v letošním roce.

Dodavatelem vestavby a policových regálů byla v obou případech firma BITO. "Pro dodavatele stavby jsme v obou případech vypsali standardní výběrové řízení. Hlavní úskalí stavby představoval fakt, že technologie v přízemí byla již vybudována. Museli jsme se ,trefovat' se sloupy mezi již postavené regály, dopravníky a balicí stanoviště. Požadovali jsme tedy od dodavatelů značnou flexibilitu v návrhu řešení, krátkou dodací lhůtu a záruku vysoké bezpečnosti během stavby. Každá nehoda, například spadlý nosník na dopravník, by znamenala neúměrně vysoké, milionové ztráty. BITO mělo dobrou referenci ze slovenského C&A, díky tomu jsme věřili, že montáž podobného rozsahu zvládnou. Rozhodla i dobrá finanční nabídka a vysoká kvalita produktu. Samotná montáž probíhala šest týdnů po nocích a vzhledem - k nemožnosti využít v zastavěné hale manipulační techniku byla i velmi náročná. Byly to nervy, ale nakonec se za celou dobu montáže zničila pouze jediná plastová přepravka a jeden spojník policového regálu," popisuje náročnost projektu Jaroslav Steinhauser, zástupce ředitele logistiky firmy Alza.cz.

"V letošním roce jsme stavěli na zbývajících 1000 m2, což už nebylo tak náročné jako v loňském roce. Projekt včetně kolaudace trval asi dva měsíce. V současnosti ještě dopracováváme systém vytápění a klimatizace pro zlepšení pracovních podmínek, hlavně v nejvyšším patře skladu," dodává Jaroslav Steinhauser.

Celou budovou prochází automatický válečkový dopravník SSI Schäfer, který zajišťuje průtok zboží skladem. S jeho pomocí se zboží přesouvá od příjmu k jednotlivým skladovým lokacím v regálech, kam jej skladníci manuálně naskladňují. Část zboží se skladuje i v automatickém skladovém systému Schäfer Miniload Crane. Dopravník samozřejmě slouží i k přesunu vychystaných objednávek na balicí a expediční stanoviště.

VYSPĚLÉ SKLADOVÉ PROCESY

Alza.cz na příjmu dělí zboží na tři velikostní kategorie - malé, střední a objemné produkty. Nejmenší produkty se naskladňují do plastových beden, středně velké je možné položit na dopravník samostatně, bez použití přepravek. Největší kategorie definuje produkty, které se nevejdou na automatický dopravník. Tyto produkty Alza.cz přesunula do nově pronajatého skladu s rozlohou 12 600 m2 v Úžicích, odkud se expedují separátně. V Horních Počernicích tak nadále zůstanou pouze malé a střední produkty.

Oba druhy produktů (malé a střední) se skladují převážně v policových regálech, v přízemí a v obou mezaninech. Položky s nejvyšší obrátkou jsou uskladněny v přízemí ve spádových regálech. Pro zaskladnění větších zásob se využívá výškový regálový sklad, který obsluhují dva systémové VNA vozíky Jungheinrich, přizpůsobené i pro vychystávání. Specialitou je automatický skladový systém Schäfer Miniload Crane, který je propojen s dopravníkem. Má kapacitu 20 tisíc beden a kromě uskladnění zásoby slouží i pro přímé vychystávání malé části objednávek pomocí PTT stanice na principu "zboží k pracovníkovi".

Pracovníci skladu jsou vybaveni terminály připevněnými na předloktí se čtečkami čárového kódu, do kterých dostávají požadavky na vychystávání konkrétních položek. Vzhledem k malé velikosti některého zboží (např. různé flash paměti, paměťové karty apod.) je v některých lokacích uskladněno více různých položek.

"Dopravník má několik křižovatek a bypassů, které umožňují optimalizovat trasu přepravek, aby byla co nejkratší. Nicméně v sezoně délka dopravníku slouží i jako určitý akumulátor, díky tomu můžeme rovnoměrněji vytěžovat balicí stanoviště," říká Jaroslav Steinhauser.

V přízemí haly se "slévají" dopravníkové pásy ze všech pater a vychystané objednávky se třídí na tzv. single orders (SO, jednotlivé objednávky) a multiple orders (MO, vícečetné objednávky). K zabalení objednávek pro koncové zákazníky se zde využívají jak nakoupené krabice, tak ty, ve kterých přichází zboží od dodavatelů. Tím se snižuje množství odpadu a náklady na balení. Objednávky se podle tvaru a velikosti balí do několika druhů krabic, obálek, nebo dokonce pytlů (objednávky doručované prostřednictvím úložných schránek - AlzaBoxů). Specialitou firmy je balení do kartonových proužků - na speciálním stroji nařezaných proužků vlnité lepenky z odpadních krabic, kterými se menší produkty obalí a zalepí lepenkou.

V současné době jde zhruba 60 % expedovaného zboží na některou ze 40 poboček společnosti. Zbytek se odesílá zákazníkům přímo prostřednictvím balíkových služeb, vlastní dopravy AlzaExpress či AlzaBoxů. Firma při distribuci spolupracuje se sedmi balíkovými operátory. Společnost garantuje zákazníkům doručení ve stejný den na některou z poboček, případně až domů prostřednictvím služby AlzaExpres, která zatím funguje v Praze a blízkém okolí.



Dopravník má několik křižovatek a bypassů, které umožňují optimalizovat trasu přepravek, aby byla co nejkratší.

Více než třetinu plochy skladu dnes vyplňuje vestavěná dvoupatrová plošina, která celkovou skladovou plochu rozšiřuje o dalších 9000 m.

Pro zaskladnění větších zásob se využívá výškový regálový sklad, který obsluhují dva systémové VNA vozíky Jungheinrich.

Pracovníci skladu jsou vybaveni terminály připevněnými na předloktí se čtečkami čárového kódu, do kterých dostávají požadavky na vychystávání konkrétních položek.

FOTO: JAN RASCH

Související