Zpráva o trendech "Rozšířená realita v logistice" vznikla na základě rozsáhlého projektu Logistics Trend Radar, jehož prostřednictvím DHL rozpoznává a využívá trendy a technologie, důležité pro logistický průmysl. Zpráva stručně popisuje nově vznikající trendy a inovace v technologii a hardwaru rozšířené reality a přibližuje způsoby, jak je lze zavádět do logistiky. Poskytuje také přehled o nejlepších postupech z různých průmyslových odvětví. Představuje jedenáct různých řešení pro logistiku, například zdokonalenou přípravu zboží k odběru ve skladech díky displejům na hlavách zaměstnanců, kteří mohou jejich prostřednictvím efektivněji nalézat správnou trasu a správnou položku. Dostatek informací by mohl také snížit riziko nesprávného výběru.

"Aktuální novinky, jako jsou head-up displeje promítající informace na čelní sklo, nebo využívání rozšířené reality při opravách vozidel v automobilovém odvětví, ilustrují rychlý rozvoj této technologie a možnosti jejího uplatnění i v oborech mimo sektor IT. Jsme přesvědčeni, že tato technologie nabízí velký potenciál také pro oblast logistiky, a v současnosti vybíráme pro další výzkum případy k praktickému využití," vysvětluje Dr. Markus Kückelhaus, ředitel oddělení pro výzkum trendů v divizi DHL Customer Solutions & Innovation.

ROZŠÍŘENÁ REALITA NENÍ VIRTUÁLNÍ SVĚT

Rozšířená realita (augmented reality) je definována jako realita s nadstavbou, kterou tvoří vrstvy počítačově generovaných informací (Carmigniami, Furth). Ty mohou být tvořeny libovolnými virtuálními objekty či obsahem, jako např. textem, grafikou, videem, zvukem, hmatovou zpětnou vazbou, nebo dokonce vůní. Jinými slovy každý viditelný objekt může být obohacen relevantními doplňkovými informacemi.

Rozšířená realita je ale více než jen zobrazovací technologie. Představuje nový typ přirozeného uživatelského rozhraní pro interakci mezi člověkem, elektronickými zařízeními a objekty v reálném čase. Skládá se ze čtyř základních a oddělených úloh:

Snímání scény - realita, která má být rozšířena, se nejprve snímá zařízením zachycujícím video, např. kamerou.

Identifikace scény - scéna se skenuje pro identifikaci přesné polohy objektů a pozice, kam má být zasazen virtuální obsah. Tato pozice může být identifikována jak pomocí značek (vizuálních tagů), tak pomocí sledovacích technologií, např. GPS, snímačů, laseru apod.

Zpracování scény - když je scéna jasně rozpoznána a identifikována, je vyžádán virtuální obsah, např. z internetu nebo nějaké databáze.

Vizualizace scény - nakonec systém vytvoří smíchaný obraz reálného prostoru a virtuálního obsahu.

Z uvedeného je zřejmý rozdíl mezi rozšířenou realitou a virtuální realitou. Virtuální realita je trojrozměrný prostor kompletně vytvořený pomocí počítače, který je zobrazen pomocí speciálních obrazovek nebo stereoskopických displejů. Naproti tomu rozšířená realita kombinuje realitu s virtuálními prvky. Uživatelé či pozorovatelé jsou neustále schopni vnímat reálný svět okolo nich; to není možné, pokud jsou ponořeni do virtuální reality.

RŮZNORODÁ ZAŘÍZENÍ

Vývoj a implementace softwaru umožňujícího zobrazení rozšířené reality závisí na vývoji vhodných a robustních hardwarových zařízení. Jejich vývoj pak pohání pokrok v technologii počítačových procesorů, displejů, snímačů, baterií, mobilního internetového připojení apod.

Kromě stacionárních systémů s vysokým rozlišením, které jsou využitelné například v retailu či mobilních zařízeních (chytré telefony, tablety) jsou pro zobrazení rozšířené reality vhodná další, tzv. nositelná zařízení, která se upevňují na tělo, a uvolňují tak ruce pro práci. Jde například o tzv. head-mounted displeje, které sestávají z displeje a headsetu nebo helmy a zobrazují na displeji před očima uživatele jak obraz reality, tak přidané informace. Uživatel tak nevidí obraz reality přímo, ale zprostředkovaně na displeji. Tzv. chytré brýle naproti tomu umožňují uživateli vidět reálný obraz přímo a zobrazují přidané informace na displeji v jeho zorném poli.

Vývoj se v blízké budoucnosti zřejmě zaměří také na tzv. chytré čočky, které by integrovaly řídící a komunikační obvody s diodami LED a další optoelektronikou. Tvořily by jakýsi průhledný displej, a umožnily tak formovat obraz rozšířené reality přímo před okem uživatele.

APLIKACE VE SKLADECH A DOPRAVĚ

Ačkoliv je rozšířená realita teprve v raném stadiu vývoje, DHL předpokládá její využití v mnoha oblastech logistiky.

Například ve skladových operacích se nabízí využití rozšířené reality pro optimalizaci vychystávání. Software umožňuje nejen rozpoznávání objektů v reálném čase, ale i čtení čárových kódů, navigaci uvnitř skladů a integraci informací se systémem řízení skladu. Vision picking navíc vychystávačům uvolňuje obě ruce. Podobný systém lze využít rovněž pro trénink nových pracovníků. Rozšířená realita může být využita také při plánování layoutu skladu, kdy umožňuje zobrazit virtuální úpravy v reálném prostředí a vytvářet simulace skladových procesů ve smíšeném prostředí reality s virtuálními prvky.

Zajímavé příležitosti pro optimalizaci procesů přináší rozšířená realita také v oblasti dopravy. Jednoduše by tak bylo možné kontrolovat např. kompletnost nákladu. Místo zdlouhavého počítání krabic či skenování čárových kódů by stačil jeden letmý pohled na naložený náklad. S kombinací skenerů, 3D senzorů a výpočtem rozměrů a objemu zásilek systém dokáže rozpoznat skutečný náklad, porovnat ho s dodacími listy a výsledek okamžitě zobrazit uživateli. Podobně by systém mohl identifikovat zboží, které podléhá regulacím při exportu či importu a automaticky vyhledat potřebné dokumenty, přiřadit klasifikaci komodit či přeložit označení zboží a obchodní podmínky apod.

Rozšířená realita může výrazně pomoci řidičům zobrazením aktuálních dat o provozu, vozidle či trase v reálném čase v jejich zorném poli, ať už pomocí brýlí, nebo v projekci na čelním skle.

Další možností je využití rozšířené reality při nakládce a vykládce vozidel, která je často úzkým místem v dopravním řetězci. Namísto papírového nákladního listu by řidič dostal informace o nákladu a plán nakládky pomocí zařízení pracujícího s rozšířenou realitou, a okamžitě by tak věděl, kam do vozidla naložit konkrétní paletu či zásilku. Instrukce pro nakládání lze zobrazit např. pomocí šipky, podobně jako ve skladu.

VYUŽITÍ PŘI DORUČOVÁNÍ ZÁSILEK ČI POSKYTOVÁNÍ VAS

Tzv. poslední míle při doručování zásilek s rozvojem e-commerce nabývá neustále na významu a i zde může rozšířená realita přispět k optimalizaci procesů. Řidiči rozvozových vozidel tráví významnou část pracovní doby hledáním zásilek ve vozidle. Se zařízením využívajícím rozšířené reality by řidič již při nakládce "naskenoval" každou zásilku a okamžitě obdržel informace, kam ve vozidle je nejvhodnější zásilku uložit. Systém přitom bere v úvahu obsah, rozměry a hmotnost zásilky a také optimální trasu rozvozu. S pomocí zařízení by řidič mohl také otvírat a zavírat dveře nákladového prostoru, čímž by nemusel odkládat zásilku, a riskovat tak její poškození. Systém následně může dovést řidiče až na místo předání, navigovat ho v budovách, složité městské zástavbě apod.

Kromě toho lze systém využít při předávání zásilky k rozpoznání obličeje adresáta, což významně zvýší bezpečnost dodání a vyloučí záměnu při identifikaci. To by se dalo využít při doručování např. velmi drahých zásilek.

Další perspektivní oblastí je poskytování logistických služeb s vysokou přidanou hodnotou, tzv. value-added services (VAS). V současnosti je pro poskytování této úrovně servisu třeba perfektně vyškolených pracovníků. Např. DHL dodává firmě Audi smontované dveřní panely, jejichž součásti vyzvedává u subdodavatele, a její pracovníci je pak montují dohromady. S využitím rozšířené reality by bylo možné podobné úkoly svěřit i méně vyškoleným pracovníkům. Ti by se mohli spolehnout na interaktivní podporu, která by je při montáži naváděla krok za krokem. Pracovníci by tímto způsobem mohli zvládat mnohem širší spektrum úkonů. Systém by zároveň mohl automaticky detekovat chyby při montáži a hlídat kvalitu práce.

Podobné možnosti se nabízejí i servisním pracovníkům. Ti by byli vybaveni "chytrými" brýlemi, které promítají pokyny pro jednotlivé pracovní úkony. S využitím podrobných vizuálních návodů či s pomocí operátorů-specialistů by tak mohli zkrátit dobu údržby a oprav.

Společnost v současnosti připravuje interaktivní expozici věnovanou technologiím rozšířené reality v inovačním středisku Deutsche Post DHL Innovation Center v německém Troisdorfu, aby se s nimi zákazníci mohli osobně podrobně seznámit. Zpráva "Rozšířená realita v logistice" je ke stažení na webových stránkách DHL v sekci Logistics Insights.


Podle zprávy Augmented reality in logistics společnosti DHL


Ve skladových operacích se nabízí využití rozšířené reality pro optimalizaci vychystávání.

Software umožňuje nejen rozpoznávání objektů v reálném čase, ale i čtení čárových kódů, navigaci uvnitř skladů a integraci informací se systémem řízení skladu.

Servisním pracovníkům vybaveným "chytrými" brýlemi systém promítá pokyny pro jednotlivé pracovní úkony.

Navádění pro snadnější orientaci ve skladu pomocí virtuální šipky.

FOTO: SAP

Související