"Výkon, přesnost, ergonomie, kompaktnost, bezpečnost a ohleduplnost k životnímu prostředí jsou klíčové oblasti, kterým naši vývojáři podřizují konstrukci všech nových vozíků Still," řekl na tiskové konferenci v Berlíně Thomas Fischer, obchodní ředitel firmy.

AKTIVNÍ STABILIZACE SLOUPU

Kývání zdvihacího sloupu je zejména ve vyšších výškách zdvihu a při vyšších pracovních rychlostech časově náročnou komplikací pro řidiče vysokozdvižného vozíku i provozovatele, protože dokud se zvedací zařízení kýve, nelze nakládat ani zakládat žádná břemena a snižuje se tím produktivita. "S aktivní stabilizací břemene u nového FM-X se mohou čekací doby zkrátit až o 80 procent," říká Christian Baerwolff, vedoucí produktového managementu Still. Automatickým vyrovnávacím impulzem - posunem zdvihacího sloupu - se kývání ve velkých výškách velmi rychle utlumí.

Na prezentaci nového vozíku v berlínském logistickém centru firmy Rhenus Logistics výrobce novinářům názorně demonstroval rozdíl v kývání sloupu starší generace FM-X bez stabilizace a nové, vybavené aktivní stabilizací sloupu. Princip je poměrně jednoduchý: Sloup se ve vhodný okamžik automaticky posune a tím výrazně utlumí amplitudu kmitání. Jednoduchý systém tak dokáže velmi podstatně zkrátit čas potřebný k utlumení kmitů a umožňuje mnohem rychlejší zakládání. Jeho výhody se nejvíce projeví při zakládání těžkých břemen ve velkých výškách, kdy utlumení kmitů vozíku bez systému aktivní stabilizace trvá až několik sekund. Inovativní modul tím umožňuje efektivnější a zároveň bezpečnější manipulaci s břemenem v regálu.

VYSOKÝ VÝKON V MNOHA VARIANTÁCH

U středních výšek zdvihu a během jízdy přizpůsobí asistenční systém řidiče Optispeed automaticky pohyby vozíku hmotnosti přepravovaného břemene a umožní rychlejší překládku zboží i na ploše. Použití moderní techniky s proporcionálními ventily navíc zajišťuje jemné ovládání a plynulé řízení.

Díky vylepšené tuhosti zvedacího zařízení a nově vyvinutému stožáru zdvihne FM-X břemena do 1000 kg do maximální výšky 13 m a uživateli poskytne optimální využití skladovacích prostor. Modelová řada zahrnuje celkem šest různých tříd nosnosti - od 1 t do 2,5 t. Až na model s nosností 2,5 t jsou všechny vozíky nabízeny také v úzkém provedení pro nasazení v blokovém skladu nebo v průjezdných regálech. Kromě toho je FM-X ve verzích 1,4 t, 1,7 t a 2,0 t k dostání i se superelastickým obutím a větší světlostí nad podlahou pro kombinované nasazení uvnitř budov i venku.

Trojfázový pohon pracující s napětím 48 V uděluje vozíku energické zrychlení s vysokými rychlostmi jízdy až 14 km/h a rychlostmi zdvihu až 0,5 m/s. Všechny pohony pojezdu, zdvihu a řízení jsou kompletně zapouzdřeny, a tedy optimálně chráněny před prachem, nečistotami a vlhkostí. Aby bylo možné vybavit každý vozík pro příslušné nasazení, nabízí výrobce různé kapacity baterie od 360 do 930 Ah. Díky rekuperaci energie při brzdění, energeticky nenáročným LED světlometům a možnosti s využitím režimu Blue-Q uspořit až 10 % energie bez negativního vlivu na výkonnost, lze na jedno nabití baterie provozovat vozík i ve vícesměnných provozech. Ohleduplnost k životnímu prostředí a šetrné nakládání s přírodními zdroji prokazuje výrobce také tím, že přes 90 % všech použitých materiálů lze recyklovat.

ERGONOMIE

Nastupování a vystupování je snadnější díky nízké stupačce a širokému madlu. O uvolněnou, pohodlnou a bezpečnou práci během celé směny se stará komplexní ergonomická koncepce s prostorným místem řidiče s nastavitelnými ovládacími prvky a velkým prostorem pro nohy. Výškově nastavitelný je nyní i volant, tlumené sedadlo řidiče snižuje nárazy při jízdě na nerovném podkladu. Pomocí proporcionálního nastavení sedadla a výšky podlahové desky lze sedadlo individuálně nastavit na optimální pozici pro různě vysoké řidiče.

Ergonomické komfortní naklápěcí sedadlo umožňuje řidiči dobrý výhled nahoru na břemeno bez namáhání zad. Všechny hydraulické funkce se ovládají snadno a bez přehmatávání novým ergonomickým joystickem nebo dotykovými páčkami. Na displeji se přehledně zobrazují obsáhlé informace o připravenosti k provozu, rychlosti, programu jízdy, vybití baterie nebo hmotnosti zdvihaného břemene. Jednotná koncepce ovládání vozíků Still a intuitivní vedení uživatele snižují náklady na školení řidičů a usnadňují přechod na jiné stroje této značky.

VÝHLED A BEZPEČNOST

Funkce příčného výsuvu stožáru a asymetricky umístěný válec volného zdvihu umožňují dobrý výhled na břemeno bez rušivých hydraulických vedení na nosiči vidlic. Na přání dodávaná předvolba výšky zdvihu nebo kamerový systém na vidlicích podporují řidiče při přesném polohování vidlic a usnadňují procesy zaskladňování a vyskladňování. Plně elektrické 360°řízení (k dispozici je i 180°verze) umožňuje vozíku FM-X snadné a jemné polohování i s těžkými břemeny do 2,5 t. Konstantní pozice volantu při přímé jízdě podporuje bezpečnou přímou jízdu i při maximálních rychlostech.

V místech ohrožených najetím na překážku chrání rám stroje plechové obložení. O větší bezpečnost se stará regulace rychlosti jízdy při projíždění zatáček závislá na úhlu natočení volantu (Curve Speed Control) a kontrola přístupu k vozíku dle individuálních požadavků přes datovou kartu, čip RFID nebo PIN kód. Systém FleetManager 4.x umožňuje také přidělení různých uživatelských oprávnění, omezení rychlosti nebo vytváření vyhodnocení a analýz.

OCENĚNÍ KONSTRUKTÉRŮM

Nový vozík FM-X je konstruován tak, aby pomohl zvýšit výkon překládky a snížit časové a finanční náklady. Že se to podařilo, dokládá ocenění "Red Dot Award 2014". Porota chválila konstrukci vozíku s vylepšeným výhledem a intuitivním ovládáním a novou aktivní stabilizaci břemene, umožňující výrazně rychlejší zaskladňování a vyskladňování. V kombinaci s vysokými zbytkovými nosnostmi a malými šířkami pracovních uliček je stroj vhodný k optimalizaci hustoty skladování.


Díky kompaktním rozměrům a malému poloměru otáčení může vozík FM-X pracovat i v úzkých regálových uličkách.

Aktivní stabilizace břemene u vozíku FM-X působí cílenými posuvnými impulzy proti kývání stožáru, ke kterému dochází ve velkých výškách.

FOTO: STILL

Související